Vaikų miegas. Lengvai išsprendžiama tėvelių problema

Vaikų miegas. Lengvai išsprendžiama tėvelių problema

Kaip padaryti, kad vaiko auginimas būtų džiaugsmingiausias laikotarpis jūsų gyvenime? Šitą laikotarpį labai dažnai užtemdo tokie dalykai kaip vaiko miego sutrikimai, tėvų bemiegės naktys, laiko sau neturėjimas, nevalgantis vaikas. Tų smulkmenų galėtų ir nebūti. Giedrė Veličkienė, vaikų priežiūros specialistė, „Sąmoningų mamų“ bendruomenės įkūrėja, aromaterapijos ir masažo specialistė, sako, kad jei kiekviena mama vadovautųsi bioritmų sistema, vaikų miego klausimas būtų išspręstas visiems laikams. 

Kalbiname Giedrę Veličkienę, vaikų priežiūros specialistė, „Sąmoningų mamų“ bendruomenės įkūrėją

Vaikas skatino domėtis

 „Dažnai mamos sako: „Ai, dar vaikas mažas, iki dvejų metų nėra ko kalbėti apie nusistovėjusį jo ritmą. Pas mus yra įprasta vaikus migdyti 11-12 val. vakaro tikintis, kad jis išmiegos iki 6-7 val. ryto neprabudęs. Ir tada jau manoma, kad čia ramios naktys. O apie tai, kad vaikui trūksta visaverčio miego tuo metu, kai yra gerai miegoti, apie tai nesusimąstom. Paskui stebimės, kodėl vaikučiai taip dažnai serga. Nesibaigiančios slogos, bronchitai, dvi dienos darželyje, dvi savaitės ligos namie - tokia yra dažnos mamos realybė. Gilaus miego metu visu pajėgumu dirba imuninė sistema. Jeigu miego trūksta, jis yra nevisavertis ar „išdraskytas“, imuninė sistema pradeda kentėti ir vaikutis pradeda sirguliuoti“, – aiškina G. Veličkienė.

Moteris sako, jog jos pustrečių metų sūnelis Arvydas yra pats geriausias jos mokytojas. Ji pasakoja savo istoriją: „Kai parsivežiau vaikutį iš ligoninės, jis, kaip visi naujagimiai, kas pusantros valandos maitindavosi. Kai jam sukako 2 savaitės, aš nusprendžiau, kad turiu patį nuostabiausią vaiką, nes jis valgė tik du kartus per naktį. Paguldydavau 10 val. vakaro ir jis 7 ryto nubusdavo. Naktį keldavosi tik 1-2 kartus. Buvau pati laimingiausia mama, bet ta laimė ilgai netruko, nes kai jam suėjo 5 savaitės, jis pradėjo keltis naktį 6-7 kartus. Galvojau, kad jis nori valgyti, ir sąžiningai jį maitindavau, tada prasidėjo pilvelio problemos. Užsienyje gyvenanti draugė papasakojo, kad yra kažkoks ten susidomėjimas kūdikio dienotvarkės teorija. Atsisiunčiau knygą „Sveiko kūdikio dienotvarkė“ (Gina Ford), kurią dabar galima perskaityti ir lietuviškai. Ir jau po dviejų dienų turiu rezultatą – vaikas nuo 3 mėn. iki 15 mėn. miega po 12 valandų“, – intriguoja „Sąmoningų mamų“ bendruomenės sumanytoja.

Ji tiki, kad miegas yra labai svarbus mūsų gyvenimo veiksnys, mūsų sveikatos ir geros savijautos garantas. „Miego metu yra atveriamos visos organizmo sistemos, apdorojama informacija ir aktyvuojama imuninė sistema. Miegas ir budrumas yra dvi biologinio ciklo dalys, priklausomos viena nuo kitos. Miego metu nervų sistemoje vyksta aktyvūs cheminiai ir elektriniai procesai, kurių tikslas - pašalinti dienos nuovargį ir paruošti organizmą visavertei naujai dienai“, – įsitikinusi G. Veličkienė.

 Jei miega – nenormalus?

Giedrė teigia, kad mamos, kurios išbando metodą, paremtą kūdikio dienotvarkės suformavimu ir jo laikymusi, beveik nepažįsta bemiegių naktų. „Aišku, būna visko – kalasi dantukai, karščiuoja, sloguoja. Bet šiaip kasdienybė yra rami. Mama gali planuoti savo dieną, nes žino, kada ir kiek laiko vaikas miegos, nes vaikai miega kaip laikrodukai“, – sako G. Veličkienė.

Moteris atskleidžia dienotvarkės paslaptį – ši sistema suformuota remiantis žmogaus bioritmų teorija. „Aš buvau labai aktyvi mama, su vaiku 4 kartus per savaitę kur nors keliaudavau: į baseiną, į kūdikių ir mamų mankštas, į muzikos mokyklėlę. Ir visi aplinkiniai stebėjosi, kaip tu su tokiu mažu vaiku visur suspėji. Paslaptis – ši dienotvarkė, nes mes kiekvieną dieną gyvenom tam tikru ritmu“, – sako kūdikių priežiūros specialistė.

Du mėnesiai bemiegių naktų nuvedė pašnekovę pas gydytoją. Moteris manė, kad su pediatre pasitars dėl kūdikio nemiegojimo. Dabar Giedrė turi pomėgį – ji kolekcionuoja gydytojų „patarimus“ dėl vaiko miego. „Vieni gūžčioja pečiais ir sako“ „Taip jau yra, nieko čia nepadarysi“; kiti siūlo vaistų; kiti gydytojai siūlo vakare vaiką sočiau pamaitinti. Man asmeniškai gydytoja pasakė: „Nepatirsi motinystės džiaugsmo be tų bemiegių naktų“. Po dviejų savaičių tos sistemos taikymo pasakoju apie pokyčius savo gydytojai, sakau, kad esu pailsėjusi, laiminga, ji tada man sako: „Nenormalus vaikas““, – juokiasi prisimindama Arvydo mama.

Vežimėlis, lovytė ir maitinimas pagal poreikį – Giedrės nuomone, tai trys labai svarbūs dalykai. „Manęs dažnai klausia, ar reikia vaikui savo lovytės. Aš manau, kad vaikas turi turėti savo lovytę. Mes laukiam mažo žmogučio ir turim rodyti pagarbą jam ir jo poilsiui. Be to, lovytė gali tapti dalimi ritualo. Ritualus vaikai labai mėgsta ir jų vaiko gyvenime turi būti keletas ir labai aiškių.

Nuolatinis vaiko siūbavimas vežimėlyje, manau, yra nepriimtinas dalykas. Nereikia vaiko nuolat su koja tame vežimėlyje stumdyti. Vaikas turi užmigti su nedidele mūsų pagalba. Nedidelė pagalba – tai petukų, nosytės paglostymas, šiek tiek paniūniavimas, gal truputį lovytės pasupimas, bet ne pusantros valandos sūpavimas vežimėlyje ar pirmyn atgal vežiojimas. Yra vaikų, kuriems reikia tų aktyvių užmigimo pagalbos būdų, tai siūlau juos kaitalioti – kartą užmigs sūpuojamas, kartą prie krūties. Geriau būtų, kad nesusiformuotų vieno būdo įprotis. Vaikui tai tampa norma. Mes savo vaikui esam dievai. Kokią normą jiems nurodom, taip jie viską ir supranta. Per pirmus dvejus metus kokius įpročius įskiepysit, tą ir turėsit.

Maitinimas pagal poreikį ir vaiko raminimas dažnai yra suplakami. Tai yra du skirtingi dalykai. Mums dar ligoninėje aiškina, kad kiekvieną kartą, kai tik vaikas suverkia ar neramus, reikia jį maitinti. Kaune teko bendrauti su viena mama, kuri elgėsi griežtai laikydamasi šios rekomendacijos, kaip ji pati sakė: „Ne tiek maitindavau, kiek ramindavau ta krūtimi“. Dabar jos vaikas yra pirmokas. Jeigu jis susinervina, jam kas nors nesiseka, grįžo piktas, susierzinęs iš mokyklos, iš karto traukia prie šaldytuvo. Nedarykit vaikui meškos paslaugos, nes tai tampa blogu įpročiu“, – dalina patarimus G. Veličkienė.

 Įdiegti vidinį laikrodį

Kiekvienas suaugęs turi vidinį laikrodį, bet gimstame be to laikrodžio. Kokį vidinį laikrodį mes įdiegsime kūdikiui, su tokiu jis gyvens visą gyvenimą. „Jeigu instaliuosime programą „miegu kur noriu, miegu kiek noriu, užmiegu tik su didele mamos ar tėčio pagalba“, turėsim keistų pasekmių. Viena mama Panevėžyje pasakojo, kad jos dukrytė 4 metų neužmiega, jeigu nečiupinėja kieno nors plaukų. Jeigu reikia migdyti tėčiui, jis dedasi ilgų plaukų peruką! Jeigu instaliuosite programą „einu miegot anksti, keliuosi anksti, esu sveikas ir stiprus, mama mano patenkinta ir laiminga“, taip ir bus, nes viskas priklauso tik nuo jūsų. Tai jūsų pareiga ir privilegija“, – sako kūdikių priežiūros specialistė G. Veličkienė.

 

Bioritmų sistemos esmė mažylio žodžiais:

 

„Mama, aš einu miegoti pavargęs, bet nepervargęs“;

„Mama, aš einu gultis anksti“ (iki metų migdom 7 val. vakaro; vyresnius iki 21 val.);

„Mama, aš turiu griežtą dienotvarkę, kurios laikosi visa šeima“ (labai svarbus sutarimas tarp tėvų, tai ramaus vaiko miego pagrindas, jeigu kyla įtampa, dienotvarkė iš karto grius);

„Mamyte, aš miegu savo lovelėje“;

„Mamyte, aš moku užmigti pats“.

 Rezultatai:

„Mama, aš esu linksmas ir sveikas“;

„Mano mama yra pailsėjusi, sveika ir labai džiaugiasi motinyste“.

 Miego fazės

Mūsų smegenys dirba tam tikrais dažniais, šiuos pokyčius mokslininkai jau prieš kurį laiką stebėjo ir fiksavo elektroencefalogramos pagalba. Kai smegenys dirba aukštu dažniu, mes irgi būname aktyvūs. Tuomet ir mūsų kūno temperatūra yra aukštesnė. Kai smegenų aktyvumas krenta, krenta ir kūno temperatūra, mes tampame mieguisti. Mokslininkai šiuos pokyčius sužymėjo ir gavo bioritmų kreivę.

Pagal smegenų bangų dažnius yra skirstomos ir miego fazės.

1. Mintis apie miegą. Durys į miegą, miego langas. Smegenų dažnis iš aukšto pamažu lėtėja.

2. Miego verpstė. Jeigu verpstė įsuka, mes užmiegam.

3. Paviršinis miegas. Ši fazė trunka 30-45 min. Ji dar vadinama „siestos miegelis“. Jos metu atsigauname tiek fiziškai, tiek emociškai. Smegenų dažnis yra vidutinis.

4. Gilaus miego fazė. „Mažoji mirtis“. Smegenys dirba žemu dažniu, sulėtėja pulsas, kvėpavimas. Tuo metu žmogų sunku pažadinti. Geriau šitoje fazėje vaikų nežadinti, nes jie atsikelia labai pikti. Tai miego fazė be sapnų. Ji trunka apie valandą.

5. REM fazė, greitų akių judesių. Smegenys dirba aukštu dažniu, tai sapnų fazė.

6. Pabudimas.

Visų šių fazių ciklas užtrunka 1 val. 45 min.- 2 val. Per naktį tie ciklai prasisuka 5-6 kartus. 50 proc. naujagimio miego sudaro REM miegas.

 Miegoti be pabudimų

 „Žmogus neturi geno, kuris lemtų miegą be pabudimų. Sveikas vaikas neturi miegoti kaip užmuštas, bet turi miegoti ramiai. Problema, kai tėvai vaikui prabudus ima aktyviai stengtis jį užmigdyti. Jeigu kiekvieną kartą vaikui prabudus mes jį maitiname, sūpuojame, nešiojame, tampame vaiko užmigimo proceso dalimi. Tai vadinu A klasės dėmesiu, kurio vidury nakties neturėtų būti. PSO vertinimu, vaiko miego sutrikimai yra tėvų miegą trikdantis vaikų elgesys nakties metu. Vadinasi, tokio dalyko, kaip vaiko miego sutrikimo, nėra.

Jeigu 2-3 naktis tėveliai taip elgsis, atsiras užburtas ratas: vaikas nuspręs, kad jis negali užmigti pats, kad reikia mamos ar tėčio pagalbos, tėvai stengsis jam padėti, nes jie manys, kad vaikas be jų pagalbos neužmiega. Dažnas vaikas prabunda išmiegojęs vieną miego ciklą. Taip, vaikas kaip laikrodis prabunda po valandos ir 45 minučių. Jeigu paguldau 12 valandą dienos, be 20 minučių antrą jau jis prabudęs. Vaiko organizmas yra švarus, todėl ir tie miego ciklai pasireiškia taip tiksliai. Atsibusti pereinant iš vieno miego ciklo į kitą yra normalu. Svarbu yra išmokyti mažylį savarankiškai arba su nedidele jūsų pagalba iš negilaus miego fazės pereiti į gilaus“, – aiškina G. Veličkienė.

Paros bioritmų kreivė

Kas lemia miego gilumą? Miego gilumą reguliuoja mūsų vidinis laikrodis. Mūsų kankorėžinė liauka išskiria hormoną melatoniną. Mūsų akių tinklainė reaguoja į šviesos ciklus, į šviesos ir tamsos kaitą. Priklausomai nuo to, kiek yra šviesu ar tamsu, tiek išsiskiria melatonino.

Cirkadiniai ritmai arba bioritmai – tai dar vienas veiksnys, smarkiai lemiantis mūsų miego gilumą. Nepriklausomai nuo amžiaus, gyvenamosios vietos, šie bioritmai tinka visiems. Per parą keičiasi žmogaus kūno temperatūra, ji kyla ir krenta. Priklausomai nuo to smegenys dirba aktyviau arba ne taip aktyviai. Kuo žemesnė kūno temperatūra, tuo giliau galima įmigti.

G. Veličkienė komentuoja bioritmų kreivę:

Apie 6 val. staigiai kreivė šauna į viršų. Tai prabudimo metas. Jeigu žmogus gyvena pagal paros ritmus, tai labai geras laikas keltis.

Apie 8 val. kreivė yra pačiam aukščiausiam taške. Tai yra rytinis pikas. Tuo metu mes esam darbingiausi ir žvaliausi.

Apie 9 valandą ima kristi žemyn ir prieš 10 val. pasiekia patį žemiausią tašką. Tai yra rytinio tingulio laikas. Jei vaikutis keliasi tarp 6:30 ir 7:00, tai po 9 valandos jis nori valandėlę pamiegoti. Šiuo metu miegama „siestos miegeliu“, tai paviršinis miegas.

Tarp 10 iki 11 val. labai geras laikas fizinei veiklai. Vaikai būna pakilios nuotaikos, fiziškai stiprūs įvairioms mankštoms, plaukiojimui.

Apie 11.30 val. kreivė vėl kyla į viršų. Tai vidurdienio pikas. Jeigu norite būti gražios, sveikos, lieknos, šiuo metu reikėtų valgyti pietus. Puikiai veikia virškinimo sistema.

Tarp 12 ir 14.30 val. yra pats geriausias laikas pietų miegui. Čia yra atsakymas į klausimą, kodėl vaikai, paguldyti 12 valandą, gali išmiegoti 3 valandas, o paguldyti 14 valandą, išmiega vos 45 minutes.

14. 30 val. vėl yra pakilimas. Labai geras laikas visokiai meninei veiklai, muzikos, šokių užsiėmimams, pamokėlėms, žaidimams.

16 val. yra vėlyvo popiečio tingulys. Tai geras laikas trumpam poguliukui, ne ilgesniam kaip 20-30 min. Jeigu šituo laiku leisite miegoti ilgai, 2-3 valandas, nesitikėkite, kad vaikas eis miegoti anksti.

Apie 17.30 val. kreivė vėl kyla į viršų. Tai vakarinio piko metas, tinkamas laikas mankštoms, masažui, maudynėms, knygelės skaitymui, žodžiu, kažkokiam vakariniam ritualui.

Apie 19 val. ateina vakarinis tingulys. Vaikutis šiuo laiku eina miegoti pavargęs, bet nepervargęs.

Apie 21 val. ruoštis miegoti turėtų ir tėveliai.

22 val. miegas yra giliausias, nes pati žemiausia žmogaus kūno temperatūra. Jei šiuo metu nemiegama, iš savęs atimama galimybė būti energingam, sveikam, gražiam. Jeigu atimat iš vaiko tokią galimybę, jis neišvengiamai sirgs. Valanda miego iki vidurnakčio atstoja dvi valandas miego vėliau.

Kodėl blogai vėlai keltis? „Nes organizmas nuo 6 valandos ryto pradeda busti. Ima veikti virškinimo, šalinimo sistemos. Organizmas nori išsituštinti, laukia maisto ir jeigu mes tą laiką pramiegam, organizmas išsibalansuoja, išsiderina, prasideda nevirškinimai, bėrimai ir kitokie sveikatos sutrikimai“, – atsako Giedrė Veličkienė.

 Dar keletas patarimų:

 Bioritmai turi maždaug 15 minučių paklaidą. Atsižvelkite į tai.

Labai blogai, jei kūdikis maudomas prieš pat miegą. Taip dirbtinai jis sušildomas, pakyla temperatūra ir dingsta mieguistumas. Geriausia kūdikį maudyti 40 minučių iki miego.

Vaikas turi turėti miego rūbelius, kai jais vilksite vaiką, jis ilgainiui jau tuo metu ims markstytis ir žiovauti. Turi būti vaiko gyvenime ritualai – pasikartojantys dalykai. Vaikai mėgsta žinoti įvykių seką, kas jų laukia.

Neklausykite kitų žmonių komentarų. Jau po 2-3 dienų jūsų vaikas priims šią naują dienotvarkę. Pasak G. Veličkienės, jos praktikoje buvo tik vienas 2 metukų vaikas, kuris šiai dienotvarkei nepasidavė net 11 dienų. Dauguma vaikų greitai perima bioritmais paremtą miego sistemą, visiška adaptacija įvyksta per 2 savaites. Bioritmų sistemą galima pradėti taikyti nuo antro mėnesio pabaigos.

Jei Jūsų vaikučiui daugiau kaip 2 metukai - miego rėžimą efektyviai padeda sukurti debesėlis Gėris!

Skaityti kitą straipsnį:

Mama, aš užmigsiu pati, sako Henrieta, po 5 dienų eksperimento su "Miego kalendoriumi"

Paviešinta 2017-03-16 0 3225

Palikite komentarąPapildyti komentarą

Archyvas

Vėliausi komentarai

Paieška

Palyginti 0